Jakich zmian oczekują pacjenci, ale także lekarze, pielęgniarki? O to między innymi pytano podczas badania „Humanizacja procesu leczenia i komunikacja kliniczna pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19” – projektu realizowanego przez zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. Zbigniewa Izdebskiego z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego, a sfinansowanego w ramach grantu Agencji Badań Medycznych (ABM). Projekt objął 114 jednostek ochrony zdrowia z całej Polski.
- Aktywnie brali w nim udział również pacjenci i pracownicy Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze – mówi Robert Kowalik z biura zarządu zielonogórskiej lecznicy.
Przebadano prawie 6 tysięcy osób
W sumie uczestniczyło w nim 5.925 osób, lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych i innych pracowników ochrony zdrowia oraz pacjentów. W czwartek w Szpitalu Uniwersyteckim w Zielonej Górze prof. Zbigniew Izdebski wraz z zaproszonymi gośćmi przedstawił wyniki projektu, podobne spotkanie odbędzie się w piątek w szpitalu w Gorzowie Wielkopolskim.
- W Polsce świadomość dotycząca humanizacji medycyny w pewnych grupach jest duża. Natomiast jest znacznie trudniej, kiedy chcemy dostrzec to, na ile te idee mogą przekładać się na praktykę życia codziennego – podkreślał prof. Zbigniew Izdebski, kierownik Katedry Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz szef Katedry Humanizacji Medycyny i Seksuologii Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Pacjenci mówią: lekarze nie mają dla nas czasu podczas wizyt
Wyniki badania wskazują, że dla pacjentów najważniejsza jest jasna i zrozumiała komunikacja z pracownikami ochrony zdrowia (43 proc. respondentów), 38 proc. z nich wskazuje, że ma potrzebę, aby pracownicy poświęcili im czas i ich wysłuchali.
Z kolei personel medyczny i niemedyczny na pierwszym miejscu stawia staranność i dokładność wykonywanych zadań (49 proc. badanych). Jednak pielęgniarki najwyżej cenią indywidualne podejście do pacjenta (52 proc.).
Największym utrudnieniem dobrej relacji między personelem medycznym a pacjentem jest w opinii tych drugich brak wystarczającej ilości czasu (43 proc.), a według pracowników ochrony zdrowia nadmierna biurokracja (45 proc.). Pielęgniarki wskazywały na zbyt mała liczbę personelu (50 proc.), a ratownicy medyczni – postawę roszczeniową pacjenta lub jego rodziny (51 proc.).
Potrzebne są zmiany w kształceniu lekarzy, pielęgniarek, ratowników medycznych
Tymczasem wiadomo, że dobra relacja pomaga w skuteczności leczenia. Pandemia koronawirusa spowodowała pogłębienie dyskomfortu i problemy psychiczne nie tylko pacjentów. Podwyższony poziom stresu zgłaszało 64 proc. pacjentów, 50 proc. lekarzy, 58 proc. pielęgniarek oraz 57 proc. ratowników medycznych. To także nie jest bez znaczenia w kontekście dobrej komunikacji pacjent – personel.
Na Uniwersytecie Zielonogórskim przyszli lekarze kształceni są także w zakresie humanizacji medycyny. To tu powstała pierwsza w Polsce Katedra Humanizacji Medycyny. Ministerstwo zdrowia zapowiada zmiany w kształceniu studentów, którzy będą mieli przedmioty związane z tym, jak podchodzić do pacjenta, by czuł się on komfortowo i odpowiednio zaopiekowany, czuł empatię ze strony lekarza
ZOBACZ TEŻ
PIERWSI W KRAJU ZASTOSOWALIŚMY HIPOTERMIĘ W KARETCE!
NOWE CENTRUM SYMULACJI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?